„Miért pont a Huey?
Biztos, hogy sokan feltették már ezt a kérdést, hiszen az orosz technika megbízható, és a sok évtized alatt bizonyított az élet minden területén. Ha meg akarjuk tudni egy ilyen volumenű váltás okait, akkor biztos, hogy nem a helikopterben kell keresni! Vegyük sorra! Szinte minden katona, aki Mi-8/17/24-es típusú helikoptert üzemeltet a földön vagy a levegőben, elégedett a típussal és szereti. Tehát nem azért kell másik típus, mert ez nem vált be. Azt sem lehet mondani, hogy azért kell a meglévő helikoptereinket lecserélni Huey-ra, mert így fiatalabb lesz a géppark. A felkínált amerikai helikopterek 1971 és 1979 között készültek, ezért a hasonló korúak, mint a Mi-8/17-es. Abban sincs jelentős különbség az orosz és az amerikai helikopter között, hogy mindkét típusban megvan a továbbfejlesztés lehetősége. A váltás legfőbb oka a finanszírozás körül van!
Nem szabad azt hinni, hogy vásárláskor maga a helikopter kerül nagy összegbe. Általában ez a kisebbik tétel. Az alkatrész-utánpótlás és esetünkben a NATO-elvárásoknak megfelelő műveleti képesség kialakítása kerül sokba. Az orosz hadiipar túl van a Szovjetunió szétbomlása utáni mélyponton. Sok olyan haditechnikát gyártanak, mely keresett cikk lett az egész világon. Több dolog is befolyásolja a Mi-17-es beszerzési és nagyjavítási árát. Először is Magyarország és Oroszország nincs egy katonai szövetségben, másodszor a néhány darabos gépparkkal nem számítunk óriási felvevőpiacnak, végül olyan sok megrendelés van a »Tizenhetesekre«, hogy sorba kell állni a gyártósorról leguruló gépekért. A Mi-17-es jelenleg jó üzlet, ezért az oroszok saját kézbe összpontosítanak mindent, és megragadják az értékesítés minden módját. Ennek keretében tervezik, hogy visszavásárolják a Magyar Honvédség leállított helikoptereit, mivel azok repülőképes állapotba hozhatók. A magyar helikopterekben több ezer óra van még, ezért nagyjavítás és modernizálás után jó áron eladható. Itt jöhet a kérdés, hogy akkor miért nem rendeljük meg eladás helyett a nagyjavításukat?! Az orosz fél által kikalkulált nagyjavítási és modernizálási költségek néha olyan sebességgel változnak, hogy mire összejön a költségfedezet egy-egy megrendelésre, már nem elég az elkülönített pénz. Például, ha a modernizálás és nagyjavítás előtt álló magyar Mi-17-esek közül valamelyiken a korábbihoz hasonló modernizálást szeretnénk megrendelni, már jelentősen többe kerül, mint az előző. Természetesen, ha az összes magyar Mi-17-es nagyjavításra kerül, akkor is további gépeket kell vásárolni a szállítási igények kielégítésére.